Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On Youtube
Navigation Menu

Ελληνικό Κοινοβούλιο

Το Κοινοβούλιο έχει διπλή αποστολή: το νομοθετικό έργο και τον έλεγχο της κυβέρνησης.

α. Νομοθετικό Έργο

Βήμα 1ο. Οι υπουργοί καταθέτουν στη Βουλή  νομοσχέδια, τροπολογίες και τυχόν προσθήκες. Αντίστοιχα, οι βουλευτές καταθέτουν στη Βουλή προτάσεις νόμων, τροπολογίες και προσθήκες. Τα νοµοσχέδια και οι προτάσεις νόµων συνοδεύονται υποχρεωτικά από  αιτιολογική έκθεση, η οποία εξηγεί τους σκοπούς όσων προτείνονται. Αν το νοµοσχέδιο ή η πρόταση νόµου επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό, συνοδεύονται από  έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία καθορίζει το σχετικό κόστος. Τα νομοσχέδια συνοδεύονται, επίσης, υποχρεωτικά, από α)έκθεση των συνεπειών της ρύθμισης, β) έκθεση τροποποιούμενων ή καταργούμενων διατάξεων και γ) έκθεση για τη δημόσια διαβούλευση που έχει προηγηθεί της κατάθεσής τους. Τέλος, τα νοµοσχέδια  αποστέλλονται στη διεύθυνση επιστηµονικών μελετών της  επιστηµονικής υπηρεσίας της Βουλής, η οποία υποβάλλει έκθεση µε τις  νοµικές παρατηρήσεις της

Βήμα 2ο. Στη συνέχεια, τα νομοσχέδια και οι προτάσεις νόμων κατατίθενται στη διεύθυνση νομοθετικού έργου της Βουλής. Αφού ανακοινωθούν στους Βουλευτές, παραπέμπονται στην αρμόδια διαρκή επιτροπή της Βουλής. Εκεί αποφασίζεται αν θα ψηφιστούν από την Ολομέλεια ή από Επιτροπή.

Βήμα 3ο. Και στις δύο περιπτώσεις (ψήφιση στην Ολομέλεια ή την Επιτροπή), διεξάγεται συζήτηση μεταξύ των βουλευτών και στη συνέχεια πραγματοποιείται η ψηφοφορία. Εφόσον τα νομοσχέδια εγκριθούν από την πλειοψηφία των βουλευτών, τα έγγραφα παραπέμπονται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Βήμα 4ο. Μέσα στο διάστημα ενός μήνα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας (ΠτΔ) εκδίδει τον νόμο. Για να το κάνει αυτό ελέγχει α) ότι όντως αυτό είναι το κείμενο που ψήφισε η Βουλή και β) ότι τηρήθηκε η προβλεπόμενη από το Σύνταγμα διαδικασία. Με την έκδοση, ο νόμος αποκτά ισχύ. Εκτελείται, όμως, μόνον αφού δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Τεύχος Α’).

 

β. Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Η Βουλή μπορεί να ασκήσει έλεγχο στην Κυβέρνηση με τα ακόλουθα μέσα:

α) πρόταση δυσπιστίας: H Βουλή μπορεί με απόφασή της να αποσύρει την εμπιστοσύνη της από την Kυβέρνηση. Τουλάχιστον το 1/6 των Βουλευτών πρέπει να υπογράψει την πρόταση δυσπιστίας.  Η πρόταση πρέπει να αναφέρει τα θέματα, για τα οποία θα διεξαχθεί η συζήτηση. Αν η πρόταση ψηφιστεί από 151 και περισσότερους βουλευτές, τότε η κυβέρνηση χάνει την εμπιστοσύνη της Βουλής, χάνει την “δεδηλωμένη” και μπορεί να προκηρύξει εκλογές.

β) αναφoρές: Οι πολίτες μπορούν να απευθύνουν γραπτά και επώνυμα παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή. Οι βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο υπουργός πρέπει μέσα σε 25 ημέρες να απαντήσει στην αναφορά την οποία έχει υποβάλει βουλευτής.

γ) ερωτήσεις: Οι βουλευτές μπορούν να απευθύνουν γραπτά στους υπουργούς ερωτήσεις για οποιοδήποτε δημόσιο ζήτημα, γενικό ή ειδικότερο της περιφέρειάς τους. Έτσι, οι βουλευτές μπορούν να ενημερώνονται για την υπόθεση αυτή. Οι υπουργοί πρέπει να απαντήσουν γραπτά στους βουλευτές που έθεσαν τις ερωτήσεις μέσα σε 25 ημέρες, προθεσμία που συχνά παραβιάζεται.

δ) επίκαιρες ερωτήσεις: Κάθε βουλευτής μπορεί, για θέματα που έχουν να κάνουν με την άμεση επικαιρότητα, να υποβάλει γραπτές επίκαιρες ερωτήσεις προς τον Πρωθυπουργό ή τους υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής αλλά και στο Τμήμα Διακοπής των Εργασιών.

ε) αιτήσεις κατάθεσης εγγράφων: Οι βουλευτές μπορούν να ζητούν γραπτά από τους υπουργούς την κατάθεση εγγράφων που σχετίζονται με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο υπουργός οφείλει να καταθέσει μέσα σε 30 ημέρες τα ζητούμενα έγγραφα.  Έγγραφα που έχουν να κάνουν με διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό δεν επιτρέπεται να κατατεθούν.

στ) επερωτήσεις: Οι επερωτήσεις στοχεύουν στον έλεγχο της κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις, αν αξιολογήσουν ως ανεπαρκή την απάντηση του υπουργού. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων.

ζ) επίκαιρες επερωτήσεις: Για θέματα που σχετίζονται με την άμεση επικαιρότητα οι βουλευτές μπορούν να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος Διακοπής των Εργασιών.

η) σύσταση εξεταστικών επιτροπών: Η Βουλή προχωρά σε σύσταση εξεταστικής επιτροπής  για  να διευκρινίσει ένα θέμα που την απασχολεί είτε αυτό αφορά αυθαιρεσίες μελών της κυβέρνησης είτε όχι. Οι εξεταστικές επιτροπές αποτελούν το  βοηθητικό όργανο της Βουλής. Αν δεν δοθεί εντολή από την ίδια την Βουλή για τη σύστασή τους, οι επιτροπές αυτές δεν μπορούν να διεξάγουν καμία έρευνα και κανέναν έλεγχο.

 

Κανονισμός της Βουλής

Σύμφωνα με το Άρθρο 65 §1 του Συντάγματος: “Η Βουλή ορίζει τον τρόπο της ελεύθερης και δημοκρατικής λειτουργίας της με Κανονισμό, που ψηφίζεται από την Ολομέλεια κατά το άρθρο 76 και δημοσιεύεται με παραγγελία του Προέδρου της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.”

Ο Κανονισμός της Βουλής αποτελείται από 2 μέρη. Το Α’ Μέρος (Κοινοβουλευτικό), το οποίο περιγράφει την οργάνωση και λειτουργία της Βουλής, τις διαδικασίες νομοθετικού έργου, τις διαδικασίες κοινοβουλευτικού ελέγχου, τις ειδικές διαδικασίες και τη λειτουργία της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής. Το Β’ Μέρος (Κώδικας οργανώσεως των υπηρεσιών της Βουλής, καταστάσεως του προσωπικού της και άλλες διατάξεις), περιγράφει την οργανωτική διάρθρωση και αποστολή των υπηρεσιών της Βουλής, το καθεστώς εργασίας των υπαλλήλων της Βουλής ανά εργασιακή σχέση, κατηγορία και κλάδο, τη διάθεση πιστώσεων από τον προϋπολογισμό της Βουλής, τις διαδικασίες σύναψης συμβάσεων – διαγωνισμών, καθώς και την εκτέλεση έργων.

Ο Κανονισμός της Βουλής, κατά τη διάρκεια της Γ΄ Ελληνικής Δημοκρατίας (από τη Μεταπολίτευση μέχρι σήμερα), τέθηκε σε ισχύ το 1975. Σημαντικές τροποποιήσεις έγιναν το 1987 (Κώδικας κανονισμού εργασιών της Βουλής – μέρος Κοινοβουλευτικό ΦΕΚ Α’ 106/1987) καθώς και μετά τη συνταγματική αναθεώρηση του 2001 (ΦΕΚ Α’ 85/2001). Ενσωματώθηκαν νέες ρυθμίσεις το 2010 (ΦΕΚ Α’ 57/2010 και ΦΕΚ Α‘139/2010) και το 2011 (ΦΕΚ Α’ 199/2011 και ΦΕΚ Α’ 272/2011).

Για να ενημερώνεστε τακτικά για την πορεία του κοινοβουλευτικού έργου, σας προτρέπουμε να επισκέπτεστε την επίσημη ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων.

Top