Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On Youtube
Navigation Menu

Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης και άλλες διατάξεις | 19/7/2017

  • Τύπος: Νόμος
  • Υπουργείο: Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
  • Επιτροπή: Επιτροπή παραγωγής και εμπορίου
  • Φάση έπεξεργασιας: Ψηφισθέν Νομοσχέδιο
  • Ημ. Κατάθεσης: 14/07/2017
  • Εισηγητές: Απόστολος Καραναστάσης
    Κωνσταντίνος (Αχιλλέα) Καραμανλής

Περιγραφή

Δεκτό κατά πλειοψηφία έγινε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών για την υπαγωγή του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) υπό την εποπτεία του Ελληνικού Δημοσίου. Υπέρ τάχθηκαν τα κόμματα της συγκυβέρνησης (ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ.) με τη Δημοκρατική Συμπαράταξη και την Ένωση Κεντρώων να μένουν στο “Παρών” και την υπόλοιπη αντιπολίτευση να καταψηφίζει. Με τις διατάξεις του νόμου, εξαγοράζεται και τίθεται σε εκκαθάριση ο Οργανισµός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (Ο.Α.Σ.Θ.) και συστήνεται ένας νέος δημόσιος φορέας, ο Οργανισµός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (Ο.Σ.Ε.Θ.), και ένας νέος εκτελεστικός του συγκοινωνιακού έργου φορέας, οι Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης (Α.ΣΥ.Θ.).

Ο ΟΣΕΘ είναι ο Εποπτικός Φορέας, έχει τον έλεγχο, την εποπτεία, το συντονισμό όλων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της πόλης και της Περιφερειακής Ενότητας: λεωφορεία, μετρό, τραμ, θαλάσσιες συγκοινωνίες, αστικά ΚΤΕΛ και παράλληλα επίσης, με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον έλεγχο των αγοραίων ταξί.

Ο Α.ΣΥ.Θ είναι ο Φορέας Λειτουργίας, αναλαμβάνει το έργο της λειτουργία των λεωφορείων και στη συνέχεια και του μετρό και ξεκινά τη λειτουργία του μόλις διαπιστώσουν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕΘ και του ΟΑΣΘ ότι έχει την κατάλληλη υποδομή. Αυτό προβλέπεται να γίνεται το αργότερο στις 3 Δεκεμβρίου του 2019.

Ο μέτοχος της Α.ΣΥ.Θ είναι ο Ο.Σ.Ε.Θ, μπορεί να μεταβιβάσει ως το 49% των μετοχών στους ΟΤΑ της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Στα Διοικητικά Συμβούλια των δυο Φορέων, θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του Α’ και Β’ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στον Ο.Σ.Ε.Θ, στον Εποπτικό Φορέα, θα συμμετάσχει και εκπρόσωπος των Κοινωνικών Φορέων της πόλης και των Επιμελητηρίων.

Η περιουσία παραμένει στην κατοχή του ΟΑΣΘ για τους σκοπούς της προσωρινής ανάθεσης σ’ αυτόν, του συγκοινωνιακού έργου, μέχρι τις 3/12/2019, ενώ στη συνέχεια, μεταβιβάζεται αυτοδικαίως όλη η περιουσία του ΟΑΣΘ στο Ελληνικό Δημόσιο. Τέλος, διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας του προσωπικού του ΟΑΣΘ, το οποίο μεταφέρεται στους δύο νέους φορείς.

Σχετικοί σύνδεσμοι


    Άρθρα

    Ερμηνεία των θέσεων

    syriza

    Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Απόστολος Καραναστάσης, υπερψηφίζοντας, έκανε λόγο για “ένα νέο, σύγχρονο, λειτουργικό και καθόλα διαφανές σύστημα για τις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη”. Παράλληλα, υποστήριξε ως επιλύονται τα τεράστια προβλήματα δυσλειτουργίας του του ΟΑΣΘ, καθώς όπως είπε, “δεν τηρούσε όλα τα χρόνια τις συμβατικές του υποχρεώσεις και με ευθύνη του ταλαιπωρείται το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης”.

    nd

    Ο εισηγητής της Ν.Δ., Κώστας Καραμανλής, καταψήφισε το νομοσχέδιο χαρακτηρίζοντάς το ως “μνημείο αντιφάσεων”, προειδοποιώντας ταυτόχρονα, ότι θα προσκρούσει στην ευρωπαϊκή νομοθεσία. “Η κρατικοποίηση θα οδηγήσει σε τέλμα το συγκοινωνιακό έργο της Θεσσαλονίκης… και θα κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο περισσότερο απ’όσο κοστίζει σήμερα”, πρόσθεσε.

    Τέλος, υποστήριξε ότι “οποιαδήποτε αλλαγή του καθεστώτος του ΟΑΣΘ δεν μπορεί να γίνει πριν τις 3 Δεκεμβρίου 2019”, καθώς όπως είπε, τότε λήγει η ισχύουσα σύμβαση και θα πρέπει υποχρεωτικά να γίνει ιδιωτικοποίηση του συγκοινωνιακού έργου, κατηγορώντας παράλληλα την κυβέρνηση ότι “η ιστορία γίνεται μόνο και μόνο για να αυξηθεί κι άλλο η περιουσία του Υπερταμείου”.

    dhm-symp

    Ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Γιώργος Αρβανιτίδης,μίλησε για καθαρή πολιτική λύση, που πρέπει να δοθεί για τον ΟΑΣΘ που κλείνει τον κύκλο του δυσάρεστα, όπως είπε, ψηφίζοντας “Παρών επί της αρχής” του νομοσχεδίου. Τόνισε ότι “περνάμε από το ιδιωτικό μονοπώλιο του ΟΑΣΘ, στο κρατικό μονοπώλιο του Υπουργείου Μεταφορών, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι “με το ένα χέρι στέλνει τον ΟΑΣΑ στο ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ και με το άλλο χέρι κρατικοποιεί τον ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη.

    Την ίδια στιγμή υπογράμμισε πως δεν έχει ληφθεί “πρόβλεψη για ποιότητα υπηρεσιών, επενδύσεις, κανένα στοιχείο για εξοικονόμηση πόρων”. Ενώ, τέλος, επισήμανε ότι το νέο μοντέλο, “θα κρατήσει 2μιση ολόκληρα χρόνια” και οι πολίτες της Θεσσαλονίκης πρέπει να γνωρίζουν ότι “ούτε η ποιότητα των υπηρεσιών θα αλλάξει, ούτε θα βγουν νέα λεωφορεία στους δρόμους”.

    xa

    Ο ειδικός αγορητής της Χ.Α., Ι. Σαχινίδης, επισήμανε πως η κυβέρνηση προτάσσει το κομματικό και όχι το δημόσιο συμφέρον. “Με το νομοσχέδιο κάνει προσπάθεια να καλύψει τις πελατειακές και κομματικές της ανάγκες και όχι να εξυπηρετήσει τις συγκοινωνίες”,πρόσθεσε, καταψηφίζοντας. Στη συνέχεια, υποστήριξε πως το κόμμα του τίθεται υπέρ των κρατικοποιήσεων “όταν εξυπηρετούνται τα συμφέροντα του ελληνικού λαού”. Ενώ αντίθετα, όπως είπε, “απώτερος σκοπός της κυβέρνησης είναι η ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ και το ξεπούλημά του”.

    kk3

    Ο ειδικός αγορητής του Κ.Κ.Ε., Σάκης Βαρδαλής, τάχθηκε κατά του νομοσχεδίου του οποίου η βαθύτερη στόχευση, όπως είπε, “είναι να ανοίξει τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών”. Πρόσθεσε πως “ο κράτος γίνεται πρόσκαιρα ιδιοκτήτης, για να οργανώσει το παιχνίδι, να λειτουργήσει ως τροχονόμος των ιδιωτικών συμφερόντων”.

    Έπειτα, αναφέρθηκε στις δύο συνιστώμενες εταιρείες (ΟΣΕΘ, ΑΣΥΘ) “οι οποίες εμφανίζονται από την κυβέρνηση ως δημόσιος φορέας και θα λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και θα υπάγονται στις διατάξεις περί ΔΕΚΟ, με ό,τι αυτό σημαίνει”. “Στόχος είναι η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών με λιγότερα χρήματα από τον προϋπολογισμό, λόγω του ασφυκτικού πλαισίου της δημοσιονομικής προσαρμογής”, προσθέτοντας πως “το μάρμαρο θα το πληρώσουν και πάλι οι εργαζόμενοι, αφού η ένταξή τους στο ενιαίο μισθολόγιο, θα επιφέρει άμεσα μειώσεις μισθών από 15% έως 50%, ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας που έχει ο καθένας”.

    aneksa_ellines

    Ο ειδικός αγορητής των Αν.Ελ., Γιώργος Λαζαρίδης, τασσόμενος υπέρ του νομοσχεδίου, σημείωσε πως “το νέο θεσμικό πλαίσιο εξασφαλίζει με απόλυτη διαφάνεια, την ομαλή μετάβαση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης στο νέο φορέα, σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, αλλά και όλες τις θέσεις εργασίας”.

    Τέλος, υποστήριξε πως “μπαίνει επιτέλους τέλος στα κακώς κείμενα του ΟΑΣΘ και στη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού”. Ενώ, παράλληλα “εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών και η απρόσκοπτη δουλειά των εργαζομένων”.

    enwsh-kentrwwn

    Ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Αριστείδης Φωκάς, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι με αυτό το νομοσχέδιο πέταξε τη μπάλα στην εξέδρα, ενώ επιλέγει απόλυτα συγκρουσιακή τακτική, όταν έχει δώσει γη και ύδωρ, όπως είπε, τσαλαπατώντας κάθε κόκκινη γραμμή της μετά την υπογραφή των μνημονίων. «Ο ΟΑΣΘ έμεινε το τελευταίο σας λάβαρο. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου” ανέφερε , ενώ κατηγόρησε τον υπουργό Μεταφορών ότι άνοιξε τον ασκό του Αιόλου, καθώς είναι βέβαιον ότι θα ασκηθούν ένδικα μέσα από τον ΟΑΣΘ.

    550_334_351008

    Ο ειδικός αγορητής με το Ποτάμι, Γιώργος Αμυράς, επισήμανε ότι το νομοσχέδιο “δε διορθώνει επί της ουσίας την προβληματική κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη, αφού δεν εισάγει καμία μεταρρύθμιση” και καταψήφισε “επί της Αρχής”. Υποστήριξε ότι ο ΟΑΣΘ είναι ένα κρατικοδίαιτος οργανισμός, “ένα προβληματικό μοντέλο ιδιωτικής εταιρείας μονοπωλιακού χαρακτήρα”. “Είναι ιδιωτικός, όποτε τον συμφέρει και κρατικός όταν προέχει ο εναγκαλισμός με τα κόμματα”, πρόσθεσε.

    Τέλος, απευθυνόμενος στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, ανέφερε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο “αποτελεί το κατενάτσιο της κυβέρνησης, εφόσον κινείται προς την πλήρη κρατικοποίηση ενός Οργανισμού. Κρατικοποίηση, η οποία είναι ενάντια στις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 1370/2017, που απελευθερώνει τις αστικές συγκοινωνίες από το 2019 και μετά”.

    Top